Stop met piekeren

Nooit meer Piekeren tijdens het skiën.

Ik ben in januari een weekend gaan skiën met een paar vrienden. Vier dagen op mijn snowboard.

Vroeg opstaan zodat we de verse sneeuw op de pistes hebben. Een 11- uurtje, rond 13u30 een lunch en tegen 15u30, wanneer de pijp uit is, nog het aperitiefje in de après ski hut.

Op de derde dag, en voor de kenners de gevaarlijkste, de dag waarop je denkt “ik kan het”, was ik behoorlijk moe in de benen aan het worden. Er begonnen herinneringen van twee jaar geleden naar boven te komen : die ochtend waren we serieus doorgegaan, al veel pistes afgelegd en dat begon toen door te wegen in mijn ó zo sportieve lichaam.

Ik ben twee jaar geleden op een overgang van een wedstrijd piste naar een dal-afvaart (een eenvoudig padje naar het dal) stomweg gevallen op mijn schouder, en die was uit de kom.

Dit voelde heel raar, die val. Ik ben op een ijs-plek uitgeschoven.
Ik was aan het vallen, toen dacht ik nog: “dat gebeurt”. Eerst raakte mijn schouder de grond, dan mijn hoofd, ik rolde verder, maar ik voelde aan mijn schouder, damned, er klopt iets niet.

Toen ik tot stilstand kwam, wist ik dat mijn schouder uit de kom was, of misschien gebroken? Dat kon ik toen niet weten, maar ik kon mijn arm niet bewegen zonder pijn aan mijn schouder te hebben.

Terug naar het pieker moment, dat was waar ik aan begon te denken.

Ik had een moment dat ik puur aan het focussen was op dat éne moment, ik herinnerde een paar gelijkenissen.

En die gelijkenissen was ik aan het uitvergroten. Ik was toen ook moe, het weer was hetzelfde (dat was niet maar wel in mijn gedachten van dat moment), ik merkte dezelfde kleine foutjes op.
“Ik ga weer vallen”, “ik ga mij weer blesseren”, “ik ga weer……” 😱😱😱

Gelukkig was ik mij daar bewust van aan het worden en heb ik de rollen omgedraaid.

Wim, STOP met piekeren, 🛑

Ik heb al in ergere omstandigheden gesnowboard, ik heb al vlakkere en steilere pistes gedaan. Ik heb al sneller en trager gesnowboard.

Ik ben al meer gevallen zonder gevolgen dan met gevolgen. Ik kan heel goed snowboarden. Ik ga mooi het einde halen.

Ik ga fit thuis geraken. Ik kan dit wel goed.

Hier heb ik een paar anti pieker technieken toegepast. Herken je deze?

– STOP
– De goede resultaten in de verf zetten.
– De focus verleggen van die éne val naar de succesvolle momenten.
– Doel positief formuleren!!!
– en ook in de ik vorm.

En wat ik ook heb gedaan, is mij inbeelden dat ik wel goed op het hotel ben aangekomen en beneden aan de piste ben geraakt.

Zo ben ik van een verkrampt persoon in een paar minuten weer in een energiek persoon veranderd.

En dat was echt zichtbaar. Ik was moe en dat bleef, maar
ik ging verder met positieve en energieke overtuigingen.

Dus stop met piekeren en leg jouw succesmomenten op weg naar jouw doel in de verf. 👍👍

PS. Anti-piekeren is een onderdeel van het Nooit Meer Angst traject.

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *